gBM1WdTaBcBdGGfGh1zXee4sBxQ Kandungan Surat An - Anfal Ayat 72 Dan Al - Hujurat Ayat 10 dan 12 | Deden's Arpega

Kandungan Surat An - Anfal Ayat 72 Dan Al - Hujurat Ayat 10 dan 12



Kandungan surat an – anfal ayat 72
Berbagai bentuk serangan, konspirasi, dan kekejaman yang dilakukan oleh orang-orang musyrik Mekah telah menyebabkan Nabi dan sejumlah besar kaum Muslimin hijrah meninggalkan rumah dan kampung halaman mereka di Mekah menuju ke Madinah. Kelompok tersebut dalam sejarah Islam disebut dengan kaum Muhajirin. Sebagian warga Madinah yang telah beriman kepada Nabi Saw dan menerima kedatangan kaum Muhajirin disebut kaum Anshar. Guna menguatkan hubungan persaudaraan di antara kedua kelompok ini, Nabi Muhammad Saw menciptakan suatu perjanjian ikatan persaudaraan di antara meraka.

Kandungan surat al – hujurat ayat 10
Ayat ini menegaskan bahawa orang-orang yang beriman itu adalah bersaudara. Orang-orang yang beriman sedar bahawa konsep persaudaraan (brotherhood) dalam Islam itu penting dan adalah sesuatu yang ‘integral’ kepada kekuatan ummah. Ikatan persaudaraan dalam Islam haruslah diutamakan dan kedudukannya mestilah di atas ikatan-ikatan lainnya.

Kandunagn surat al – hujurat ayat 12
Ayat diatas menyatakan: Hai orang-orang yang beriman, jauhilah dengan upaya sungguh-sungguh banyak dari dugaan yakni prasangka buruk terhadap manusia yang tidak memiliki indikator memadai, sesungguhnya sebagian dugaan yakni yang tidak memiliki indikator itu dosa.
Anda baru saja membaca artikel yang berkategori SMANDA dengan judul Kandungan Surat An - Anfal Ayat 72 Dan Al - Hujurat Ayat 10 dan 12. Anda bisa bookmark halaman ini dengan URL http://deden-arpega.blogspot.com/2013/11/kandungan-surat-anfal-ayat-72-dan-al.html. Terima kasih!
Ditulis oleh: Unknown -

2 komentar untuk "Kandungan Surat An - Anfal Ayat 72 Dan Al - Hujurat Ayat 10 dan 12"

Unknown mengatakan...

gan kok kandungannya dikit dah

Unknown mengatakan...

kalau banyak bukan kandungan namanya tapi tafsir